![]() |
![]() |
Sorin Militaru, rendező
A bukaresti Színház- és Filmművészeti Egyetemen végezte tanulmányait, számos belföldi és külföldi színháznál rendezett, többek között: Franciaországban, Ausztriában, Magyarországon, Szerbiában. Rendezéseiért több szakmai díjban részesült. Csíkszeredában első ízben dolgozik.
Magyar nyelven rendezett előadásai: Sirály, Elektra (Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház), Szandrosz (Figura Stúdió Színház), Az alvás, A makrancos hölgy (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház), Elnöknők, Macskajáték, Übü, La musica deuxieme (Szolnoki Szigligeti Színház), Helló, Dolly! (Kecskeméti Katona József Színház).
![]() |
Cristian Marin,
látványtervező
A bukaresti Színház- és Filmművészeti Egyetem díszlet- és jelmeztervező szakán tanult, 2011-ben diplomázott. Korábban újságíró, szerkesztő. Tévéműsorok, zenei videoklipek és magazinfotók díszlet-jelmeztervezője, berendezője, egy éven át az Antena 3 televízió valamennyi műsorának stylistja, jelenleg a Media Pro Pictures tv-sorozatának jelmez-asszisztense.
Fontosabb színházi munkái: Asediaţii liberi (Bukaresti Nemzeti Színház), Grenada (Teatrul Masca, Bukarest), Despre viaţa lui Zeze şi adevarul despre moartea sa (Green Hours, Bukarest), Woyzeck (UNATC, Bukarest), Rinocéroszok (Teatrul de Comedie, Bukarest).
![]()

![]()
Ion Luca Caragiale (Haimanale, 1852. január 30. – Berlin, 1912. június 9.) író, drámaíró, költő, elbeszélő, újságíró, publicista. 2012-ben születésének 160., halálának 100 éves fordulója volt.
Szülőfaluja ma az ő nevét viseli. Édesapja, Luca Caragiale, és édesanyja, Ecaterina, színészek voltak. Iskoláit Ploiești-ben és Bukarestben végezte. 1868-1870 között Bukarestben tanult mimikát és szónoklatot nagybátyja, Iorgu Caragiale színiiskolájában. Fiatalon titokban verseket írt, de irodalmi debütálására csak jóval később került sor. 1870-ben családjával Bukarestbe költözött, ahol apja kívánságára írnokként helyezkedett el a Prahova megyei bíróságon. Caragiale a Familia folyóiratban debütált, és megismerkedett Eminescuval, mikor nagybátyjánál súgóként és írnokként dolgozott. 1871-ben apja halála után a Bukaresti Nemzeti Színháznál súgónak és írnoknak alkalmazták. 1873-1875 között a Ghimpele (A tüske) folyóiratnál dolgozott, első versei is itt jelentek meg. A következő években dolgozott az Alegătorul liber (A szabad választó), a Claponul (A kappan), a Timpul (Az idő) című újságoknál is. A színpadon Zűrzavaros éjszaka (O noapte furtunoasă) című művével debütált 1879-ben. A korszak legfontosabb irodalmi mozgalmának, a Junimea-nak a kiemelkedő tagja volt, melyből 1892-ben elvi okok miatt kivált. 1881-1883 között Neamț és Suceava megyék tanfelügyelője volt, 1885-től a bukaresti Sf. Ghorghe líceumban tanított helyettesként. Ebben az évben, március 12-én, született Maria Constantinescutól törvénytelen fia, Mateiu Caragiale, aki szintén író lett. 1889-ben összeházasodott egy artista lányával, Alexandrina Burelly-vel. Két lánya született tőle: Ioana (1889) és Agatha (1890), akik 1891 márciusában diftéria áldozatai lettek. 1893. július 3-án fia született, aki apja nevét kapta – Luca Ion lett.
1901-ben plágiummal vádolták meg: a Năpasta (Megtorlás) című művét Kemény István egyik darabja másolmányának tartották. Azonban ez csak rágalomnak minősült és Barbu Ștefănescu Delavrancea védőbeszédének köszönhetően tisztázódott a dolog. 1903-ban Kolozsvárra akart költözni, de végül Berlinbe került, miután egy nagyobb összeget örökölt. 1905. március 14-étől végleg oda költözött. 1912. június 9-én halt meg berlini otthonában, testét a bukaresti Bellu temetőben helyezték örök nyugalomra. 1948-ban a Román Akadémia posztumusz tagjává választotta.
A köztudatban az maradt fenn, hogy négy komédiát: O noapte furtunoasă (1879), Conu Leonida față cu reacțiunea (1880), O scrisoare pierdută (1884), D-ale carnavalului (1885), és egy drámát : Năpasta (1890) írt. Ezzel szemben további négy színpadi műve van: O soacră ( szürreális bohózat egy felvonásban), Hatmanul Baltag (vígopera), Începem (pillanatkép), 1 Aprilie (monológ).
| Fotó: Juhász László |
![]() |
Parti Nagy Lajos (Szekszárd, 1953. október 12.) Kossuth-díjas magyar költő, drámaíró, író, szerkesztő, kritikus.
Költőként kezdte pályáját. 1982-ben jelent meg első könyve, az Angyalstop, 1986-ban a második Csuklógyakorlat címmel látott napvilágot.
1990-ben a Jelenkor folyóiratban egy ismeretlen szerző, Sárbogárdi Jolán A test angyala címmel közölte kisregényét, amelyhez Balassa Péter írt kommentárt. Rövid időn belül kiderült, hogy Sárbogárdi Jolán maszkja a prózaíró Parti Nagy Lajost rejti. A kisregény naiv, dilettáns hangvétele elsöprő erejű nyelvi humorral társult. Nem véletlen, hogy az 1997-es átírt, első kiadás óta háromszor jelent meg önálló kötetként, illetve Sárbogárdi Jolán alakja az Ibusár című drámába is bekerült.
1990 szeptemberétől a Magyar Napló felkérésére Parti Nagy kéthetente tárcanovellákat ír: ezekből az írásokból állt össze a Se dobok, se trombiták (1993) című tárcagyűjtemény, illetve az újraírt változatokból A hullámzó Balaton (1994) elbeszéléskötetnek több mint a fele. 1991 és 1993 között a Magyar Napló versrovatát is szerkesztette. Az Esti kréta (1995) címet viselő negyedik Parti Nagy-verseskötet olyan gyűjteményes könyv, amely az előző három verseskötet mellett új szövegeket is tartalmaz. A kilencvenes években nemcsak vers- és elbeszéléskötetei jelentek meg, hanem az Ibusár–Mauzóleum című, két színdarabot tartalmazó könyve is.
Sokat foglalkoztatott fordító és átdolgozó. Drámaíróként is sikeres, darabjait folyamatosan műsorra tűzik a színházak. Mauzóleum című drámáját több éven át nagy sikerrel játszotta a Budapesti Katona József Színház.
„Parti Nagy nem szavakat fordít, mint a filológusok, /.../ nem csak világot fordít, mert akkor adaptálna, és teremtenie kellene egy egységes, koherens közeget. Teatralitást fordít. Absztrakt és teátrális nyelvi világot teremt. A nyelv teatralitásának eszközével teremt meg – magyarul tulajdonképpen (szerintem) először – egy eddig ismeretlen Caragialét.” – írja a Karnebál kapcsán Tompa Andrea a Színház folyóirat 2005/8. számában, melynek drámamellékleteként a szöveg először napvilágot látott.





























