Nemzetközi Operett- Musical fesztiválon a Csíki Játékszín
„Megmutatták a lelküket a közönségnek”
Telt ház előtt, közel félezer néző jelenlétében nyitották meg hétfőn, a Budapesti Nemzetközi Operett- Musical Fesztivált melynek nyitóelőadását, a Csíki Játékszín Isten pénze című produkcióját vastapssal ünnepelte a nézőtér. A tapsrend alatt tiszteletét felállva kimutató közönség mellett Tolcsvay László zeneszerző is meleg kézszorítással üdvözölte a színpadon, a főszerepet alakító Fülöp Zoltánt.
Pál Bíborka
Fotó: Bege Nóra |
Külön öröm számomra, hogy ma este a Csíki Játékszín előadásával nyithatjuk meg az első Budapesti Nemzetközi Operett- Musical fesztivált. A társulatot egy kisvárosi önkormányzat tartja fenn, szerény költségvetésből, akár azt is mondhatnám, hogy ez egy szegény színház, amelynek a lelke viszont nagyon gazdag – ezzel a köszöntő beszéddel konferálta fel Kerényi Miklós Gábor az operettszínház igazgatója, a Thália színházban az Isten pénze című előadást. Az április 29-ig tartó fesztiválon az erdélyi magyar színházak mellett orosz, német és román nemzetiségű társulatok lépnek fel. Kerényi Miklós Gábor főigazgató az esemény kapcsán elmondta, a Nagymező utcai teátrum hagyományteremtő szándékkal szervezte meg a rendezvénysorozatot, ami jelenleg egyedülálló egész Európában.
Fotó: Bege Nóra |
Tolcsvay elismerését is kiérdemelte a társulat
A csíkszeredai társulat a rendezvénysorozat első, fesztiválnyitó előadását bemutatva vett részt a nemzetközi eseményen és annak ellenére, hogy a budapesti közönség által már megszokott technikai bravúrok esetükben visszafogottabban érvényesültek a színpadon, a színészi alakításokat vastapssal értékelte a közönség. – Most nem csak egy színházi produkciót láttunk, hanem egy társulatot, akikről azt gondolom, hogy szeretik egymást és fantasztikus lélekjelenléttel éltek a darabban. Megmutatták a lelküket a közönségnek és cserébe hihetetlen sikert tudhatnak magukénak, ritka hogy a közönség állva tapsoljon – mondta lapunknak az előadást követően az Isten pénze zeneszerzője. Tolcsvay László szerint – aki már több rendező elképzelésében látta az általa komponált musicalt – a Somogyi Szilárd-féle előadás olyan jelenetekben váltott ki reakciót a nézőközönségből, amelyet eddig még nem tapasztalt. Ilyen meglepetés volt számára többek között, hogy a Fezziwig bálja jelenetet szinte végig tapssal kísérte a közönség, de ugyancsak erősen hatott és mély érzéseket váltott ki a nézőtéren ülőkből a Fülöp Zoltán által alakított Ebenezer Scrooge öregségről szóló dala is. – Ezek a színészek hisznek ebben a darabban, amit nagyon jó látni. Odaadásuk megmozgatta az emberi szíveket a szeretetet hozták el a közönségnek – hangsúlyozta Tolcsvay. A befogadó színházként is működő Tháliában mindössze húsz ülőhely maradt üresen az előadás ideje alatt,a jegyek többségét már hetekkel az esemény előtt lefoglalták a nézők. Fülöp Zoltán színművész egyébként a fesztivál keretében még egyszer színpadra lép a budapesti közönség előtt: április 12.-én a Nemzetközi Operett Gálán, a Hegedűs a háztetőn című musicalből Tevje dalát, a Ha én gazdag lennék című, nagysikerű slágert énekeli majd az Operettszínház színpadán.
Fotó: Bege Nóra |
„Ebben a típusú színházban szeretnék hinni”
Somogyi Szilárd rendező az erdélyi színjátszás sajátosságában keresi az Isten pénze sikerének magyarázatát. Ennek leglátványosabb része, amelyet a nézőközönség is érzékel, hogy nincs az előadásban külön, képzett táncosokból összeválogatott tánckar, a színészek egyik jelenetből a másikba lépve különböző szereplőket alakítanak, miközben a színváltásokat is megoldják. – Én ebben a típusú színházban szeretnék hinni, ahol megszűnnek azok az alá- és fölérendelt viszonyok, amelyek megkülönböztetik az ügyelőt a színésztől és a kellékest a súgótól. Egy alkotói folyamat alatt olyan csapatmunkára van szükség, amely úgy gondolom, a csíkszeredai társulat esetében megvan – részletezte Somogyi. Szavait megerősíti, hogy a következő évadában ismét visszatér Csíkszeredába egy operett-előadás rendezésével. Az pedig, hogy a Csíki Játékszín produkciója fesztiválnyitó lehetett a Budapesti Nemzetközi Operett- Musical Fesztiválon, a szakmai elismerésen túl a szervezők részéről mindenképpen jelzésértékű: a magyarországi és erdélyi színházak közötti kapcsolat megerősítésének igényét jelzi.
Bege Nóra képei a Thália Színházban készültek.